Firma to nie twór złożony z budynków, maszyn i komputerów. Firma to przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą i dbają o jej rozwój. Ci ludzie mają rodziny, jeżdżą na wakacje, chodzą na spacery, przyrządzają posiłki. Chcą mieszkać w czystym środowisku ze względu na zdrowie i dobre samopoczucie.
Być może to moda, ale jeśli nawet, to wynikająca z dzisiejszej konieczności, dlatego powinni się jej poddać wszyscy.
Moda na ekologię
W sklepach krzywym okiem patrzy się na ludzi zrywających foliówkę, by schować w niej dwa jabłka. Młodzież częściej kupuje ubrania w second handach niż w sieciówkach. Celebryci promują noszenie w torebce kubki na kawę i wielorazowe butelki wypełnione kranówką.
Tak, jest moda na ekologiczne zachowania. I jest coraz większy nacisk ze strony ekologów. Wynika to z przerażających danych, które mówią, w jak bardzo zanieczyszczonym środowisku żyjemy. Do wyobraźni i sumień ludzi przemówiły informacje (i zdjęcia) o m.in.:
- żółwiach z utkniętymi w gardle plastikowymi słomkami i innych plastikowych elementach znalezionych we wnętrznościach zwierząt,
- dzieciach kąpiących się w wodzie falującej śmieciami,
- poparzonych ropą naftową pelikanach i pingwinach,
- smogu uniemożliwiającym swobodne oddychanie,
- estrogenie w wodzie.
W końcu ludzie zauważyli, że coś jest nie tak. I że za duże koszty ponosi przyroda za wygodę cywilizacji i postęp techniczny. Moda siłą rzeczy stała się więc koniecznością.
Świadoma konieczność
Każda branża podlega wymogom prawnym i normom. Firma musi spełnić wymagania systemu zarządzania środowiskowego, żeby otrzyma
certyfikat ISO 14001. Musi wypełni
obowiązki prawne, które wynikają z przepisów środowiskowych.
Teoretycznie posiadanie ISO 14001 nie jest obowiązkiem, ale w praktyce często klienci nie chcą bez niego współpracować z firmą. Dzisiaj konkuruje się nie tylko samym produktem, ale także lepszym jego pod względem ekologii wyprodukowaniem.
Wnioski płynące z mody i nacisku społeczeństwa
Firma powinna więc tak projektować i tworzyć, aby dostarczyć konsumentom produkt użyteczny, wartościowy i bezpieczny, i jak najmniej szkodzący środowisku. Dobrze widziane są:
- dążenie do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, śladu węglowego, zużycia energii i wody;
- unikanie mikroplastiku;
- minimalizowanie ilości opakowań;
- nietestowanie produktów na zwierzętach;
- staranie się o certyfikaty ekologiczne, bo to zawsze motywuje do wprowadzania lepszych rozwiązań.
- uświadamianie konsumentom znaczenie recyklingu, promowanie wśród nich wyboru produktów ekologicznych.
Jak widać, jednym z bardzo pożądanych działań jest wprowadzenie w firmie używania elementów, opakowań, butelek z tworzyw z recyklingu, np. R-PET i R-HDPE, R-PP. Stąd wzrasta popularność inwestowania w maszyny do przetwórstwa tworzyw sztucznych i uruchomienia produkcji z wszelkiego rodzaju PCR. A nasza jest po to, by w takiej produkcji pomagać.