660-751-803 biuro@ustawiacz.pl

Firma to nie twór złożony z budynków, maszyn i komputerów. Firma to przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą i dbają o jej rozwój. Ci ludzie mają rodziny, jeżdżą na wakacje, chodzą na spacery, przyrządzają posiłki. Chcą mieszkać w czystym środowisku ze względu na zdrowie i dobre samopoczucie.

Być może to moda, ale jeśli nawet, to wynikająca z dzisiejszej konieczności, dlatego powinni się jej poddać wszyscy.

Moda na ekologię

W sklepach krzywym okiem patrzy się na ludzi zrywających foliówkę, by schować w niej dwa jabłka. Młodzież częściej kupuje ubrania w second handach niż w sieciówkach. Celebryci promują noszenie w torebce kubki na kawę i wielorazowe butelki wypełnione kranówką.

Tak, jest moda na ekologiczne zachowania. I jest coraz większy nacisk ze strony ekologów. Wynika to z przerażających danych, które mówią, w jak bardzo zanieczyszczonym środowisku żyjemy. Do wyobraźni i sumień ludzi przemówiły informacje (i zdjęcia) o m.in.:

  • żółwiach z utkniętymi w gardle plastikowymi słomkami i innych plastikowych elementach znalezionych we wnętrznościach zwierząt,
  • dzieciach kąpiących się w wodzie falującej śmieciami,
  • poparzonych ropą naftową pelikanach i pingwinach,
  • smogu uniemożliwiającym swobodne oddychanie,
  • estrogenie w wodzie.

W końcu ludzie zauważyli, że coś jest nie tak. I że za duże koszty ponosi przyroda za wygodę cywilizacji i postęp techniczny. Moda siłą rzeczy stała się więc koniecznością.

Świadoma konieczność

Każda branża podlega wymogom prawnym i normom. Firma musi spełnić wymagania systemu zarządzania środowiskowego, żeby otrzyma

certyfikat ISO 14001. Musi wypełni

obowiązki prawne, które wynikają z przepisów środowiskowych.

Teoretycznie posiadanie ISO 14001 nie jest obowiązkiem, ale w praktyce często klienci nie chcą bez niego współpracować z firmą. Dzisiaj konkuruje się nie tylko samym produktem, ale także lepszym jego pod względem ekologii wyprodukowaniem.

Wnioski płynące z mody i nacisku społeczeństwa

Firma powinna więc tak projektować i tworzyć, aby dostarczyć konsumentom produkt użyteczny, wartościowy i bezpieczny, i jak najmniej szkodzący środowisku. Dobrze widziane są:

  1. dążenie do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, śladu węglowego, zużycia energii i wody;
  2. unikanie mikroplastiku;
  3. minimalizowanie ilości opakowań;
  4. nietestowanie produktów na zwierzętach;
  5. staranie się o certyfikaty ekologiczne, bo to zawsze motywuje do wprowadzania lepszych rozwiązań.
  6. uświadamianie konsumentom znaczenie recyklingu, promowanie wśród nich wyboru produktów ekologicznych.

Jak widać, jednym z bardzo pożądanych działań jest wprowadzenie w firmie używania elementów, opakowań, butelek z tworzyw z recyklingu, np. R-PET i R-HDPE, R-PP. Stąd wzrasta popularność inwestowania w maszyny do przetwórstwa tworzyw sztucznych i uruchomienia produkcji z wszelkiego rodzaju PCR. A nasza jest po to, by w takiej produkcji pomagać.